lördag 21 februari 2009

Tips - Amber Diceless Roleplaying Game

Amber Diceless Roleplaying Game

Vad bättre att börja en blogg om rollspel med, än ett tips om ett helt underbart spel och en fantastisk värld.
Spelet bygger på en serie av totalt tio böcker skrivna av Roger Zelazny.
Kort sagt så kan man säga att det bara finns en verklig värld, Amber. Alla andra världar, inklusive vår egen, är skuggor av Amber. Amberiterna är som en form av gudar, mycket mäktiga men med sina svagheter. Oftast är de medlemmar i kungahuset, och med inbördes intriger, lönnmord och rävspel så är livet för en amberit väldigt farligt.

I spelet Amber DRPG spelar du just en amberit. Du kan, om du väljer det, vara en av världens starkaste män, eller kanske skickligaste svärdsfäktare. Eller varför nöja dig med det när du har skuggor av Amber där magin fungerar, eller andra där flygande bilar och semesterresor till rymden existerar. Bara fantasin sätter egentligen gränser...

Att förklara världen Amber för någon som inte har läst böckerna är verkligen inte lätt. Det enda råd jag kan ge, är ju att läsa böckerna. Läs dom, för böveln!
Att förklara regelsystemet är förhoppningsvis lättare.

Ok, till att börja med. Det finns alltså inga tärningar i spelet. Diceless är precis vad det låter som.
Rollpersonerna har fyra attribut:
Strength
Endurance
Warfare
Psyche
Rollpersonen börjar med noll i alla, men då dessa räknas som "amber-level" så är man redan bättre än den bästa människa.
Att köpa attribut är lite speciellt, då alla spelarna är med i en auktion och bjuder på attributen.
Detta är en mycket rolig idé, och det är även viktigt att vara bäst rankad i gruppen. Sen är man kanske mycket, mycket sämre än sina släktingar i kungahuset, men det är en annan sak...
Jag har varit med om auktioner där en spelare spenderat mer än summan man får att handla för, och detta kanske redan på första attributet som ropas ut.
För spendera mer kan man, man kan sänka sina attribut, för att på så sätt få mer poäng. Man kan skriva krönikor, rita karaktärer, skriva posei. Allt kan förhandlas fram mellan SL och spelare, och summan spelaren får kan vara skillnaden mellan att vara 2:a eller 1:a i ett atribut.

Att man sedan ska spara poäng för att handla krafter för, det kan lätt glömmas bort.

Hur som helst.

Detta är ett mycket underhållande spel. Det innehåller intriger, flaggor (som vi väl ska kalla det) genom blodsband, och blodsband mellan karaktärerna som ofta är kusiner eller syskon.
Världen är ju minst sagt öppen, antalet fiender obegränsat, och som sl är det bara att skriva ner några få punkter och sen låta rollpersonerna göra jobbet.

Spelet är invecklat, svårt kan man säga. Det kräver vuxna spelare. Vi spelade första gången för 15 år sedan ungefär, och det var alldeles för tidigt. En bra kampanj kan vara hur bra som helst, bara spelarna älskar världen och sina karaktärer, och är beredda att satsa en hel del för att göra kampanjen rättvisa...

Ett spel att rekommendera...

http://en.wikipedia.org/wiki/Amber_Diceless

2 kommentarer:

Justicar sa...

Ok, kosta här kommer svaret. skumt det inte gick kommentera..

Ikväll var det debut ja! Gött! Har ju lite udda spel, som jag gärna delar med mig tankar om.

Amber DRPG
Det finns ju egentligen bara två regelböcker,
Amber DRPG, som är grundboken och som behandlar de fem första böckerna.
Shadow Knight, som behandlar de fem följande böckerna.

Alla SLPs av klass, dvs amberiterna (oftast föräldrar eller farbröder/fastrar till RP), samt en del kusiner och mäktigare personer får sina stats presenterade i böckerna, oftast i olika versioner beroende på vilken version av berättselsen man vill tro på. I SK avhandlas också Courts of chaos, Ambers motsvarighet i andra änden av oändligheten av shadows.

Andra slps får sl själv välja värden på, utanför auktionen...

Justicar sa...

Och just det, det var ju en fråga till.

Spelarna spelar delvis mot varandra.
Oftast går ju en kampanj ut på att Amber på något sätt är i fara, eller kanske en släkting har försvunnit, eller kanske uppträtt konstigt, eller en kombination av dessa.
RPs har egna mål, kanske vill de en dag bli kung av Amber, kanske vill de bara hålla sig utanför. De mäktigare släktingarna vill oftast något annat, och ser ofta RPs, som ju är mycket yngre (de kan leva oändligt länge, dör av skador, men generationen över dom har ju kanske levt några tusen år eller mer) och därmed mindre erfarna av dels livet i Amber och dels av intrigspelet.

Så, oftast är det bra för RPs att samarbeta, men leder man en kampanj får man som sl räkna med att mellan spelmötena kanske köra separat med enskilda spelare en hel del.

Egentligen är det helt underbart och fasansfullt på samma gång.

Du, som SL, drar upp riktlinjer för en kampanj. Ett hot mot Amber. Rp kallas in av kungen, för att utforska det hela. De kan ju inte neka kungen.

EFter ett spelmöte kanske någon är allvarligt sårad, en annan bortförd av skurken, en tredje håller på med intrigspelet i Amber.
Den sårade måste läkas snabbt, han sticker till en shadow där tiden går 100 gånger snabbare än i Amber, kommer tillbaka efter säh 10 dagar i Amber, som motsvarar nästan tre år i den andra världen. Mycket extraspel med den spelaren mellan mötena... :)