tisdag 24 februari 2009

Mutant

Det finns ju, som ni säkert vet, ett alldeles underbart rollspel vid namn Mutant: Undergångens arvtagare. Egentligen är det väl snarare världen som är det underbara med det spelet, reglerna är enkla och ibland väldigt... konstiga.

Hur som helst, jag hade lite planer på att skriva ett kortare äventyr till Mutant. Kanske som introduktionsäventyr för nya spelare, även för de som inte tidigare provat rollspel. Nu har det lilla projektet, som egentligen var ganska så färdigt i mitt huvud, muterat till vad som kanske skulle kunna kallas en kampanjmiljö.

Jag tänkte mig ett område som sträcker sig i ungefär en åtta mil norr till söder, och kanske några mil väst till öst, med kampanjens huvudtillhåll i mitten.

Igår kväll, under Hull-Tottenham, satt jag och ett par kompisar och spånade lite på deläventyrsnamn. Ja, jag tänkte faktiskt börja med namnen på deläventyren, för att sedan utveckla intrigen därifrån. Det ska finnas tre större bosättningar inom det aktuella geografiska området. Viktiga platser, slps och annat intressant som intriger och bakgrundshistoria för det aktuella ska skrivas ner. Kartor ska ritas, även om jag suger på det.

Namnen på deläventyren är:
Tystnad, tagning
Familjens svarta får
Den gröna faran
Dödens mosse
Totenheims förbannelse

Får se vad som utvecklas ur det här!

Inga kommentarer: