torsdag 26 februari 2009

Samtal över en kaffe

Efter jobbet idag, träffade Tommy för en kaffe och lite snack.
Som vanligt blev det mycket rollspelsprat. Gick igenom lite kampanjer som han planerar, däribland den kommande Witchcraft-kampanjen. Ska bli intressant. Det är ju ett härligt system, enkelt och smidigt, och världen är kanon. Har ju själv spelledit en lång, lång kampanj i WC, och minnen från den lever kvar. Det var för övrigt det första jag spelleda för Tommy, första gången jag spelade med honom.
Jag vet inte riktigt vad det är som lockar med WC, men jag tror det viktigaste är att det är nutid, mörkt och övernaturligt. Gillar man, som jag, X-Files, Millennium, Supernatural, 24, The Unit osv, då borde man också gilla WC.

Vi pratade även lite Conspiracy X, om en kampanj som jag ledde ett tag innan jag mötte Tommy för första gången. Project Werewolf, utspelas i Minneapolis (av alla ställen). Kommer du ihåg, Danne? Har ett svagt minne att din RP dog, var det en granat i huvudet? Har fortfarande kvar ditt lilla anteckningsblock från kampanjen...
Likheterna mellan CX och WC är ju många, även om WC självklart fokuserar mer på magi och ockultism än CX. Möjligheten till en kampanj i CX ser god ut, Tommy var riktigt sugen. Det gäller bara att hitta tiden...

Vad vi pratade mest om var dock avsaknaden av karaktärsbakgrund i spelen.
Visst, de flesta spel har ju fördelar och nackdelar, de har viss bakgrund för karaktären, men jag saknar det som gör den mänsklig. Det som gör att man känner för sin rollperson, som gör att man bryr sig lite extra. Lite som i Noir, med flaggor och bomber, relationer och scheman för allt och alla... Vi kom iaf fram till att till framtida kampanjer så måste vi lägga mer fokus på bakgrunden för rollpersonerna.

Sjäv lutar jag mer och mer åt ett tärningsfritt spelande, men det är nog svårt att genomföra. Jag läser just nu FATE RPG, och karaktärsskaparsystemet ser fint ut. Enkelt, smidigt. Kommer sno mycket av det till mitt eget system, eller om jag skippar att skriva ett helt eget och istället koncentrerar mig på att modda FATE.

Sen gäller det att i spelet hålla nere tärningsslagen, att inte röra tärningarna på en lång tid. Men det är en helt annan sak...

1 kommentar:

Kosta sa...

du kaske skulle kolla in Cold City om du gillar övernaturligt. Visserligen är det 1950 i ett ockuperat Berlin, men
ändå...