måndag 1 februari 2010

EarthDawn - igen...

Ett kort litet inlägg bara...

Det hela är konstigt, för ED är en bra värld med en detaljerad och intressant bakgrundshistoria, det finns en hög grad av magi överallt i världen, komplett med ruiner från förr och otäcka monster av närmast Lovecraftianska mått...
Magi, trollkarlar, stora troll (som kan tänka och prata), små halvpysslingar med vingar, en intressant demokratisk rörelse som får medborgarna att resa sig mot sina tidigare förtryckare...
Allt detta...

Och så väljer FASA att enbart ge ut hacknslash, dungeoncrawls, hjärndöda äventyr och kampanjer helt igenom rälsade från A till B till döda MONSTRET och håva in XP.

Jag trodde i min enfald att det skulle bli smidigt att spelleda, bara att läsa böckerna, leda äventyren, och ha kul. Nu ser det ut att bli en hel del jobb för att få liv i spelet, världen, och göra spelmötena så intressanta att spelarna bara vill ha mer...

1 kommentar:

Kullander sa...

Hehe, välkommen tillbaks till 80-talet! Inte många äventyr som inte var rail hack n' slash, se bara på MERP.. Uuuh... Undantaget verkar väl vara Warhammer Fantasy RPG, vilket för övrigt Fransson efterlyste en spelsession av så sent som igår.